***
“Doi discipoli Zen se
certau din cauza steagului care flutura pe mănăstirea budistă.
- Uită-te, steagul se
mişcă, zicea primul dintre ei.
- Ba nu, vântul este cel
care mişcă steagul.
- Nu-i adevărat.
Important este ceea ce vedem în faţa noastră, iar ce vedem este steagul
care se mişcă.
- Vederea ta este
greşită pentru că de fapt mişcarea steagului este consecinţa vântului
care bate. Vântul este
realitatea dincolo de aparenţă.
Şi ar fi continuat aşa
mult şi bine discipolii dacă întâmplător nu ar fi trecut pe acolo
maestrul Zen.
- Maestre, steagul se
mişcă, sau vântul este cel care mişcă steagul, au întrebat cei doi.
- Nici vântul şi nici steagul nu se mişcă. Ci mintea voastră este cea care
se mişcă.“
Gustul clipei
Un călător întâlni un
tigru. Fugi, urmărit de tigru, până ajunse la o prăpastie. Se agăţă de corzile
unei viţe sălbatice şi-şi dădu drumul în prăpastie. Tigrul îl aştepta sus. Omul
privi în jos şi văzu că în fundul prăpastiei îl pîndea alt tigru. Şi doi
şoareci începură să roadă corzile viţei ... Atunci, omul văzu, crescută într-o
crăpătură a stâncii, o fragă. Ţinându-se de corzi, se întinse şi o culese. O
băgă în gură, încet. Ce gust minunat avea !
O ceaşcă cu ceai
Nan-in, un maestru din
epoca Meiji (1868-1912), a fost vizitat de un profesor universitar, care dorea
să cunoască ce înseamnă filozofia Zen. Nan-in îl servi cu ceai. A umplut ceaşca
oaspetelui, dar a continuat să toarne.
Profesorul îl privi
mirat şi-i spuse:
- Ceaşca s-a umplut, nu
mai încape nimic !
- Tu, ca şi această
ceaşcă, eşti plin de părerile tale, de prejudecăţi. Cum să-ţi explic ce înseamnă
Zen, dacă nu are unde să intre ? Goleşte-ţi întîi ceaşca ...
Cel ce dăruieşte trebuie
să fie recunoscător
Pe când Seisetsu era maestru în Kamakura, a avut nevoie, la un moment dat,
de o clădire mai mare, iar Umezu Seibei, un negustor din Edo, hotărâ să-i
dăruiască invăţatului cinci sute de ryo, pentru clădirea noii şcoli. Îi duse
maestrului, care-i spuse:
- Bine. Primesc.
Umezu îi dădu lui
Seisetsu sacul cu aur, dar reacţia maestrului nu-i plăcuse. Cu trei ryo se putea
trăi un an, iar acolo erau cinci sute !
- Sunt cinci sute de
ryo, remarcă Umezu.
- Mi-ai mai spus,
răspunse Seisetsu.
- Sunt o grămadă de
bani, chiar dacă sunt un om bogat ...
- Vrei să-ti mulţumesc ?
- Aşa s-ar cuveni ...
- De ce? spuse Seisetsu. Cel ce dăruieşte ar trebui să fie recunoscător !
Povestea ceaiului
Imaginaţi-vă o potecă
îndepărtată care duce la locuinţa unui înţelept. Iată pavilionul ceaiului. Arhitectura
sa este simplă, este construit din lemn si din bambus. Nu este vorba de un
lucru care să se împotrivească timpului, să-l sfideze printr-o eternitate derizorie
de piatră. Încăperea în care intrăm are o suprafaţă modestă: aproximatv nouă
metri pătraţi (două rogojini şi jumătate); trei-patru prieteni pot sta aici în
voie. O pictură zen şi un buchet de flori de câmp înveselesc atmosfera. În
vatră ard cărbuni de lemn, ceainicul rotund e din metal şi poartă patina
timpului; şi mai poţi vedea recipientul de apă, lingura din bambus, o pânză
albă imaculată, cutiile de ceai şi bolurile tradiţionale obişnuite. Maestrul
ceaiului execută gesturile rituale cu eficacitate, lentoare, atenţie şi dragoste.
Conversaţia curge domoală; se vorbeşte despre poezie, despre istorie sau despre
arhitectură. Încetişor, zgomotul uşor al vocilor se stinge. Contemplăm în
tăcere bolurile familiare, o floare de câmp... În depărtare se aude trilul unei
păsări. Timpul s-a oprit. Armonie, seninătate. De-a lungul secolelor, ritualul
s-a complicat, au fost fixate sute de reguli referitoare la aranjarea florilor,
modul de a turna ceaiul, etc., dar Rikyu, cel mai celebru dintre maeştrii ceaiului,
amintea:
Ceaiul este doar atât:
Fierbi apa.
Infuzezi ceaiul,
Şi îl bei…
Asta este tot ce trebuie
să ştii.
Călătoria - Povestire de
origine tibetană
Doi călugări plecaseră
în călătorie. De trei zile nu întâlniseră decât o femeie bătrână în pragul
colibei sale. Ea le-a oferit puţin orez prăjit, amestecat cu ceai si unt rânced.
Aceasta tsampa modestă le fusese oferită cu o zi înainte. Acum le era foame şi
frig. Deodată, a început să plouă. Cel mai tânăr dintre călugări se proteja cum
putea mai bine cu o parte a veşmântului său lung. Cel mai în vîrstă mergea mai
departe în tăcere. La căderea nopţii, la orizont nu se vedea nici un adăpost,
nici templu, nici sihăstrie, nici cea mai umilă colibă. Poteca pe care mergeau
se pierdea departe în munţi. Tânărul novice nu mai rezistă. El nu cunoştea
ţinta acelei călătorii interminabile. „Templul zen nu poate să fie departe, îşi
zicea el. Mi se pare că ne apropiem de Kamakura. Dar oare aceasta este destinaţia
noastră?” Încălcând cerinţa strictă de a păstra tăcerea, a îndrăznit să-l
întrebe pe călugărul în vârstă, care mergea cu un pas egal:
- Maestre, unde mergem?
- Am ajuns, a răspuns
maestrul.
- Vrei să spui că popasul
e aproape? a insistat tânărul călugăr.
- Aici, acum. Am ajuns.
Novicele, înspăimântat,
s-a uitat la poteca plină de pietre care se pierdea în ceaţă. În depărtare,
piscurile munţilor dispăreau deja în noapte. Îi era frică, frig şi foame. Şi,
brusc, într-o străfulgerare, a înţeles. Şi-a amintit de cuvintele care îi
fuseseră repetate deseori la mănăstire: „Zenul este un drum care duce… În
fiecare pas făcut pe acest drum se află eternitatea. În prezent se cuibăresc
viaţa, oaza, infinitul.”
Trăiesc prezentul,
trecutul a zburat, viitorul este un vis; doar prezentul este.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu